Kinderpraktijk Op Stap
Voor als uw kind wat extra ondersteuning kan gebruiken.

Kinderen ontwikkelen zich helaas niet altijd vanzelf. 

Soms hebben kinderen en hun opvoeders behoefte aan wat extra ondersteuning.

Wij kunnen u en uw kind hierbij helpen. U kunt zich met verschillende vragen in de praktijk aanmelden voor onderzoek, advisering, behandeling en begeleiding. Wij richten ons op kinderen van 0 tot 14 jaar, hun ouders, verzorgers en leerkrachten.

Neem gerust contact met ons op

of meld uw kind direct aan via ons aanmeldingsformulier.

We helpen u graag!


Nieuws en Blogs


Terug naar overzicht

10-02-2021

Klaar voor groep 3!

Leren schrijven is een complexe vaardigheid. Om goed tot schrijven te komen, moeten kinderen allerlei vaardigheden beheersen, de zogenaamde schrijfvoorwaarden. Om een goede start te maken met het schrijven in groep 3, is het voor de kinderen in groep 2 belangrijk dat de schrijfvoorwaarden voldoende ontwikkeld zijn.

Maar wat zijn deze schrijfvoorwaarden?
De schrijfvoorwaarden zijn een verzameling van vaardigheden die een kind goed moet beheersen om goed tot schrijven te komen. Hieronder vallen onder andere:
- Een duidelijk ontwikkelde handvoorkeur;
- Een goede grove motoriek, om een goede schrijfhouding aan te kunnen nemen;
- Een goede fijne motoriek, om een goede pengreep aan te kunnen nemen. Hieronder vallen:
- Het afzonderlijk kunnen bewegen van de vingers zonder daarbij je pols en arm te gebruiken;
- Een goede in-handmanipulatie en tweedeling in je hand waarbij je ringvinger en pink in je hand kunnen zitten en een steunende functie vervullen voor de andere drie vingers.
- Een rijpe pengreep;
- Een goede oog- handcoördinatie;
- Genoeg motivatie om te willen leren schrijven. Hierbij is plezier en zelfvertrouwen hebben van groot belang!

Hoe kun je bij kinderen zien dat de schrijfvoorwaarden nog onvoldoende ontwikkeld zijn?
Dit kun je herkennen doordat:
- Het kind heel krampachtig zijn of haar potlood vast heeft;
- Het maken van voorbereidende schrijfoefeningen met krullen nog ingewikkeld is;
- Binnen de lijnen kleuren nog lastig is;
- Het kind nog geen duidelijke voorkeurshand heeft;
- Het kind moeite heeft om letters te leren en deze na te schrijven;
- Het kind pijn krijgt bij het kleuren of tekenen;
- Samenwerking tussen beide handen nog moeizaam gaat, bijvoorbeeld bij het knippen.

Mocht je een kind hierin herkennen, dan kan een ergotherapeut helpen om het kind te ondersteunen bij de ontwikkeling van de schrijfvoorwaarden. Zo kan het in groep 3 optimaal gaan leren schrijven!

Daarnaast screenen wij kinderen door middel van de WRITIC (Writing Readiness Inventory Tool In Context), een test om de schrijfrijpheid van kinderen in groep 2 te beoordelen.

Denk je hierbij meteen aan een kind die wat extra hulp kan gebruiken? Of wil je nog meer weten over wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan vooral contact op!



Terug naar overzicht



E-mailen
Bellen
LinkedIn